آموزش

تفاوت روغن های پایه نفتی و مصنوعی یا سنتتیک

5 پرسش متداول روغن موتور مصنوعی

آیا روغن مصنوعی بهتر از روغن معمولی است؟ آیا باید به فکر تغییر روغن معمولی به روغن مصنوعی باشم؟ تفاوت واقعی بین روغن مصنوعی کامل، ترکیبی مصنوعی و روغن معمولی چیست؟ پاسخ متداول ترین سوالات را در اینجا بیابید .

5. آیا روغن مصنوعی برای موتور من بهتر از روغن معمولی است؟

بله، روغن مصنوعی برای موتور شما بهتر از روغن معمولی است. اگرچه روغن معمولی (به عنوان مثال، روغن معدنی) می تواند عملکرد روانکاری مناسبی را ارائه دهد، اما نمی تواند با عملکرد کلی موتور و حفاظت ارائه شده توسط مواد مصنوعی رقابت کند.

سنتتیک ها از روغن های پایه با کیفیت بالاتر در مقایسه با روغن های پایه کمتر تصفیه شده مورد استفاده در روغن های معمولی استفاده می کنند که روغن های معمولی را می سازند:

•      از نظر شیمیایی پایدارتر است

•      راحت تر اکسید و اسیدی می شوند

•      سریعتر از بین می رود و ویژگی های محافظتی خود را از دست می دهد

به طور کلی، روغن های فول سنتتیک عملکرد و محافظت بهتری از موتور نسبت به روغن های موتور ترکیبی معمولی و مصنوعی دارند. روغن موتورهای تمام مصنوعی پیشرفته Zenit™  به طور ویژه با یک سیستم افزودنی مناسب فرموله شده اند که مزایای عملکردی بیشتری را بالاتر از آنچه در روغن های ترکیبی معمولی و مصنوعی یافت می شود، ارائه می دهد:

•      مبارزه با لجن و رسوب انباشته

•      کاهش سایش

•      محافظت در برابر دمای بالا

•      کنترل خرابی روغن

بنابراین تمام شیمی که در یک آزمایشگاه شروع می شود واقعاً تفاوت بزرگی در جاده ایجاد می کند.

4. مزایای روغن مصنوعی نسبت به روغن معمولی چیست؟

روغن های مصنوعی از طریق فرآیندهای پیچیده، از جمله توسعه شیمیایی از مواد پتروشیمی، ایجاد می شوند تا کیفیت مولکولی دقیق مورد نیاز برای یک کاربرد خاص را داشته باشند.

این فرآیندها ناخالصی‌ها را از نفت خام حذف می‌کنند و مولکول‌های منفرد را قادر می‌سازند تا با نیازهای موتورهای مدرن سازگار شوند. این مولکول های سفارشی در روغن های مصنوعی سطوح بالاتری از عملکرد و محافظت را نسبت به روغن های معمولی ارائه می دهند.

پس چگونه روغن های مصنوعی بهتر از روغن های معمولی عمل می کنند؟

•     

با ارائه حفاظت بیشتر در برابر سایش موتور

قطعات موتور در تماس دائمی با یکدیگر بوده و با سرعت بالا حرکت می کنند. در محیط شدید موتور شما، قطعات ممکن است فرسوده شوند و خراب شوند. روغن موتور شما تنها مانع محافظ بین این قطعات است.

همانطور که روغن های ترکیبی معمولی و مصنوعی تجزیه می شوند، معمولاً توانایی آنها در جلوگیری از سایش موتور کاهش می یابد. اما روغن‌های مصنوعی فول Zenit خواص محافظتی در برابر سایش خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند و با حفظ قطعات مهم موتور در شرایط عالی برای 250000 مایل، به افزایش عمر موتور کمک می‌کنند.

*مجموع مایل موتور. در وسایل نقلیه عمدتاً در شرایط رانندگی در شهر و بزرگراه با فواصل زمانی تعویض روغن توصیه شده محصول مربوطه آزمایش شده است.

•     

با تمیز نگه داشتن موتور خود

همانطور که روغن در موتور شما گردش می کند، می تواند رسوبات را جمع کند. با گذشت زمان، روغن های معمولی می توانند لجن ایجاد کنند که می تواند کارایی موتور شما را کاهش دهد و در نهایت عمر موتور شما را کاهش دهد. روغن های فول سنتتیک Zenit در مقایسه با روغن های ترکیبی معمولی و مصنوعی ناخالصی های کمتری دارند و بهتر می توانند در برابر تشکیل لجن و رسوب در موتور شما مقاومت کنند. اگر موتور شما از قبل لجن دارد، روغن موتورهای Zenit تقریباً تمام لجن موتور را تنها با یک بار تعویض روغن پاک می کنند.

•     

با جریان بهتر در دماهای پایین

وقتی وسیله نقلیه شما رانده نمی شود، روغن ته نشین می شود. اما وقتی اشتعال را روشن می کنید، برای محافظت در برابر اصطکاک، شروع به عبور از قطعات مهم موتور می کند. روغن های ترکیبی معمولی و مصنوعی زمان بیشتری را می طلبند تا زمانی که بتوانند به آرامی در موتور جریان پیدا کنند. در طول ماه های سرد زمستان، یا اگر در یک محیط بسیار سرد زندگی می کنید، این روند جریان حتی بیشتر طول می کشد. روغن‌های مصنوعی فول Zenit طوری طراحی شده‌اند که حتی در دماهای پایین نیز به سرعت جریان پیدا می‌کنند و بلافاصله پس از استارت زدن وسیله نقلیه، از موتور شما محافظت می‌کنند.

•     

با محافظت بهتر در دماهای بالا

هنگام کار، موتورها داغ هستند. با گذشت زمان، دمای بالا در موتور شما می‌تواند باعث شکسته شدن یا تبخیر روغن‌های ترکیبی معمولی و مصنوعی شود و موتور شما را در معرض فرسایش قرار دهد. روغن‌های مصنوعی فول Zenit برای مقاومت در برابر این دماهای بالا مهندسی شده‌اند، که مخصوصاً اگر در آب و هوای گرم رانندگی می‌کنید یا نیاز دارید که موتورتان سخت‌تر کار کند، مانند بکسل کردن یا حمل‌ونقل، بسیار مهم است.

•     

با محافظت از قطعات حیاتی توربوشارژر

خودروسازان در حال ساخت خودروهایی با موتورهای کوچکتر (برای بهره وری بیشتر سوخت) و توربوشارژر (برای افزایش قدرت) هستند. موتورهای توربوشارژ حتی گرمتر از موتورهای غیر توربو کار می کنند. روغن در توربوشارژر می تواند از 400 درجه فارنهایت فراتر رود و شفت داخل توربوشارژر می تواند تا 200000 دور در دقیقه بچرخد، بنابراین مهم است که روغن موتور برای روانکاری مناسب به سرعت به سمت این قسمت های حیاتی جریان یابد.

روغن‌های ترکیبی معمولی و مصنوعی می‌توانند در شرایط شدید توربو سریع‌تر شکسته شوند و رسوباتی روی اجزای توربوشارژر باقی بگذارند که می‌تواند منجر به خرابی شود. روغن‌های مصنوعی فول Zenit می‌توانند از این قطعات بسیار بهتر از روغن‌های معمولی محافظت کنند و عملکرد آنها را در اوج عملکرد حفظ کنند و قدرت موتور را افزایش دهند. روغن‌های معمولی، آنها را در اوج عملکرد نگه می‌دارد و قدرت موتور شما را افزایش می‌دهد.

3. آیا روغن مصنوعی نسبت به روغن معمولی فواصل تعویض روغن بیشتری دارد؟

بله، به طور کلی، روغن مصنوعی می تواند فواصل تعویض روغن طولانی تری را نسبت به روغن معمولی فراهم کند. اما این اغلب به مارک روغن موتور و چندین عامل دیگر مانند سبک رانندگی و شرایط رانندگی بستگی دارد. لطفاً تا زمانی که وسیله نقلیه شما تحت گارانتی است، توصیه های مندرج در دفترچه راهنمای مالک خود را دنبال کنید.

برخی از مارک های روغن موتور مصنوعی هنوز هم تعویض روغن را هر 3000 یا 5000 مایل توصیه می کنند. سری Zenit  شامل روغن های موتور تمام مصنوعی است که فواصل تعویض روغن را از 7500 مایل تا 20000 مایل یا یک سال کامل پشتیبانی می کند .†

† هر کدام زودتر بیاید.

2. تفاوت بین روغن فول سنتتیک و ترکیب مصنوعی چیست؟

در حالی که هیچ تعریف صنعتی محکمی وجود ندارد، روغن موتورهای فول سنتتیک معمولاً از ترکیب روغن پایه با بالاترین کیفیت به عنوان نقطه شروع استفاده می کنند. روغن‌های موتور ترکیبی مصنوعی معمولاً یا ترکیبی از روغن‌های پایه معمولی با کیفیت بالا و با کیفیت پایین یا همه روغن‌های پایه با کیفیت بالا (بالاتر از معمولی) هستند. اما روغن پایه مصنوعی تنها نیمی از ماجراست. برای ایجاد روغن باید ترکیب صحیح مواد افزودنی وارد مخلوط شود.

سیستم افزودنی سفارشی در روغن‌های مصنوعی فول Zenit مزایای عملکردی بیشتری را بیش از آنچه در روغن‌های ترکیبی مصنوعی یافت می‌شود، به ارمغان می‌آورد. و در حالی که فول سنتتیک به عنوان یک دسته روغن موتور محافظت بهتری نسبت به روغن‌های ترکیبی معمولی و مصنوعی ارائه می‌کند، همه مواد مصنوعی برابر نیستند .

1. ماشین من به روغن موتور مصنوعی نیاز ندارد. آیا می توانم روغن موتور معمولی را به روغن موتور فول سنتتیک تغییر دهم؟

تغییر از روغن موتور معمولی به روغن موتور فول سنتتیک کاملاً قابل قبول است. روغن موتور فول سنتتیک Zenit با روغن‌های معمولی، روغن‌های وسایل نقلیه با مسافت پیموده شده، مخلوط‌های مصنوعی و سایر روغن‌های فول سنتتیک سازگار است. شستشوی موتور لازم نیست.

برای موتورهای مسافت پیموده شده بالا

با این حال، اگر وسیله نقلیه شما دارای موتوری با مسافت پیموده شده بالا (مثلاً موتور با بیش از 75000 مایل) است که هرگز از روغن موتور مصنوعی استفاده نکرده است، یا موتوری که با تعویض نادر روغن نگهداری نشده است، توصیه می‌کنیم فواصل تعویض روغن طولانی‌تر را کاهش دهید. روغن Zenit برای تمیز کردن موتور. در این موارد شما همچنان باید همان روش‌های تعویض روغن را دنبال کنید (روغن قدیمی را تخلیه کنید، فیلتر روغن قدیمی را بردارید، روغن Zenit جدید را داخل آن قرار دهید و یک فیلتر روغن جدید قرار دهید).

از روش‌های تعمیر و نگهداری توصیه شده OEM خود در مورد تعویض روغن پیروی کنید، اما باید در اولین تعویض روغن مصنوعی (یک یا دو تخلیه بدون تخلیه) مکرر از تعویض روغن پیروی کنید. دلیل این کوتاه شدن فواصل تعویض روغن این است که یک موتور با مسافت پیموده شده زیاد، یا موتوری که تعمیر و نگهداری (از جمله تعویض نادر روغن) نداشته است، احتمالاً لجن و رسوبات قابل توجهی را در خود دارد.

روغن Zenit به تمیز کردن موتور در حین رانندگی کمک می کند، اما در یک موتور بسیار “کثیف” باید بسیار سخت تر کار کند و بنابراین بهتر است روغن را در هزاران مایل اول بیشتر تعویض کنید. پس از آن، می توانید مطمئن باشید که روغن Zenit همچنان موتور شما را تمیز نگه می دارد و مایل به مایل به خوبی روغن کاری می کند.